Algemeen
De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.
Huisartsenpraktijk
Wanneer in deze privacyverklaring ‘huisartsenpraktijk’ genoemd wordt dan wordt hiermee bedoeld Huisartsenpraktijk Ewoud en Elisabeth. In onze huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).
De plichten van de huisartsenpraktijk
De huisartspraktijken zijn volgens de AVG de verantwoordelijken voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:
- Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
-
- voor zorgverlening;
- voor doelmatig beheer en beleid;
- voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting
- Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
- U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
- Alle medewerkers binnen de huisartspraktijken hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.
- Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang. Hiertoe zijn de computers voorzien van een wachtwoord en de ruimten waarin de gegevens worden opgeslagen niet vrij toegankelijk. Alleen bevoegden hebben toegang tot de (digitale) gegevensbestanden van de praktijk.
- Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening;
Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.
Welke gegevens leggen wij van u vast?
- Administratieve gegevens, waaronder uw naam, adres, geboortedatum, BSN-nummer, uw apotheek, verzekeringsgegevens
- Van uw contacten die u hebt met de praktijk, denk aan uw huisartsbezoeken, visites, telefonische gesprekken, leggen wij vast wat uw klachten zijn, en welke afspraken we hierover met u gemaakt hebben.
- Voorgeschreven medicijnen
- Laboratoria uitslagen
- Brieven, verslagen van specialisten of andere behandelaars waar u geweest bent
- Röntgen uitslagen, of uitslagen van andere onderzoeken die hebben plaatsgevonden
Omgang met uw persoonsgegevens
Wie ontvangt deze gegevens, dan wel wie kan deze gegevens of een samenvatting ervan inzien?
- Uzelf;
- De huisartsen van de praktijk die direct betrokken zijn bij de hulpverlening aan u, inclusief waarnemende huisartsen van de praktijk tijdens afwezigheid van uw huisarts;
- Alle assistentes en praktijkondersteuners van de praktijk
- Huisartsen van Primair Huisartsenposten (alle locaties) hebben inzage in een samenvatting van uw dossier, wanneer u een van deze huisartsenposten bezoekt, alleen als u hiervoor specifiek toestemming voor hebt gegeven.
- De apotheek ziet uw voorgeschreven medicijn en uw administratieve gegevens
- De specialist ziet bij verwijzing de reden van verwijzen en evt. onderzoeksresultaten
- Enkele beheerders van het automatiseringssysteem Techniteam die in opdracht van de praktijk werkzaamheden uitvoeren.
- Zorgverzekeraar, als het gaat om de financiële afwikkeling van de zorg die aan u is gegeven, de praktijk declareert rechtstreeks bij de zorgverzekeraar of via een Zorggroep als het gaat om programmatische zorg als u bijv. Diabetes Mellitus patiënt bent of COPD hebt.
- Zorggroep Unicum Huisartsenzorg, voor financiële afhandeling van ketenzorgprogramma’s waaronder Diabetes type 2 programma en COPD-programma
Het delen van deze gegevens is nodig om u zo goed mogelijke zorg te bieden.
Welke gegevens verstrekken wij aan wie, zonder vermelding van uw persoonsgegevens:
- Medische gegevens voor onderzoek: Erasmus Universiteit
- Medische gegevens voor onderzoek: Julius Huisartsen Netwerk
- Aantallen en percentages van verrichtingen van Ketenzorgprogramma’s, voor kwaliteitsverbetering aan: Zorggroep Unicum Huisartsenzorg.
Deze gegevens zijn dan ook niet herleidbaar naar u als persoon
Uw toestemming
Door u in te schrijven bij onze praktijk, gaat u akkoord met de manier waarop de praktijk uw gegevens verwerkt zoals is beschreven in dit document. Ook verklaart u de privacy van andere betrokkenen d.w.z. patiënten en zorgverleners te respecteren. Als we uw gegevens niet mogen delen voor onderzoeksdoeleinden, kunt u dit bij ons aangeven.
Wij hebben vooraf uw expliciete toestemming nodig om een samenvatting van uw medische gegevens uit ons systeem aan te bieden aan de artsen van Primair Huisartsenposten. Zodra u de huisartsenpost bezoekt is deze samenvatting door de behandelend arts te raadplegen. Vraag de assistente hoe u deze toestemming aan ons kunt geven. Uw toestemming voor deze gegevensuitwisseling kunt u op elk moment bij ons weer intrekken.
Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuw huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw vorige huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. De vorige huisartsdoet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat u uw vorige huisarts heeft gevraagd het dossier over te dragen naar uw nieuwe huisarts.
Uw medische dossier wordt dan door uw huisarts persoonlijk of per aangetekende post overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier. Het dossier kan ( indien mogelijk) ook via e-mail aan de nieuwe huisarts worden overgedragen. Beide huisartsen moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer- en internetverbinding voldoende beveiligd zijn.
Technische maatregelen ter beveiliging van uw persoonsgegevens
Om uw persoonlijke gegevens optimaal te beschermen, worden deze gegevens opgeslagen op beveiligde (web)servers. Alle dataverbindingen zijn beveiligd volgens wet- en regelgeving.
Klachtenprocedure van onze praktijk
Hiervoor verwijzen wij u naar onze klachtenprocedure op onze website.
Recht op inzage en rectificatie of verwijdering
U hebt het recht om inzage te krijgen in uw dossier. Als u hiervan gebruik wilt maken, dan kunt u dat aangeven aan uw huisarts. Mocht u van mening zijn dat bepaalde gegevens niet correct zijn, en deze wilt laten wijzigen of verwijderen, overlegt u dit met uw huisarts.